Telefon Numaramız:

0326 618 77 55

Randevu için Whatsapp Numaramız:

0533 156 43 43

Doktor Ara

14 KASIM DÜNYA DİYABET GÜNÜ

14 Kasım 2018

Diyabet Kan şekerinin kullanımını düzenleyen insülin hormonu salgısının tamamen ve kısmen yetersizliği sonucu meydana gelen bir hastalıktır. Uluslararası diyabet federasyonuna göre şu anda 425 milyon diyabetli hasta bulunurken 2045 yılında bu sayının 629 milyona ulaşacağı tahmin edilmektedir. Bu nedenle tedavi büyük önem göstermektedir. Diyabet tedavisinde amaç kan şekeri yükselmelerini ve kan şekeri düşmelerini önlemektir. Kan şekeri dengesinin sağlanmasında beslenme büyük önem göstermektedir. Diyabetli bir bireyin beslenmesi beslenme uzmanı tarafından yaşına, ağırlığına ve yaşam tarzına uygun, kişiye özel olarak belirlenmelidir.

 

DİYABETTE BESLENME NASIL OLMALIDIR?

ENERJİ

Tip 2 diyabetlerin %80’den fazlası obezdir. Bu nedenle enerji alımının azaltılması ve orta düzeyde ağırlık kaybının sağlanmasının insülin direnci ve kan şekeri dengesi üzerine olumlu etkileri vardır.

 

KARBONHİDRAT

Günlük enerjinin 50-60’ı karbonhidratlardan gelmelidir. Lif oranı yüksek, rafine olmamış, kepekli ekmek, kepekli pirinç, makarna, kuru baklagiller gibi kompleks karbonhidratlar tercih edilmelidir.

 

PROTEİN

Yeterli  protein alımı normal büyüme gelişme ve vücut protein depolarının sürdürülmesini sağlamak için çok önemlidir. Günlük alınan enerjinin %12-15’i proteinlerden gelmelidir.

 

YAĞ

Diyetin yağ türü ve miktarı metabolik kontrol ve komplikasyonların gelişimi açısından büyük önem taşımaktadır. Diyette doymuş yağ alımı azaltılmalı, trans yağlar ise diyette yer almamalıdır. Günlük alınan enerjinin %25-30’u yağlardan gelmelidir.

 

POSA

Diyabetli bir bireyde diyetin posa içeriği de oldukça önem taşımaktadır. Yüksek posalı diyetin kan glikozu ve insülin üzerine yararlı etkileri çalışmalarla gösterilmiştir. Günlük alınan posa miktarı 20-35 gram olacak şekilde ayarlanmalıdır. Posa kaynağı olarak meyve, sebze, kurubaklagil, kepeği ayrılmamış tam taneli tahıl ürünleri önerilmektedir.

 

GENEL BESLENME ÖNERİLERİ

 

  • Günlük 3 ana öğün ve ara öğünlerden oluşan bir beslenme planlanmalı ve birey uzun süre aç kalmamalıdır
  • Basit şeker ve şeker içeren besinler diyette yer almamalıdır.
  • Beyaz ekmek yerine tam tahıllı ekmekler, pirinç yerine bulgur tüketimi tercih edilmelidir.
  • Meyvelerin suyu yerine kendisi posasıyla birlikte tüketilmelidir. Meyveler tüketilirken yanına süt, yoğurt, ayran, kefir veya fındık, badem, ceviz, gibi protein içeren besinler tercih edilmelidir.
  • Haftada 2 gün kurubaklagil tüketimine özen gösterilmelidir.
  • Haftada 2 gün balık tüketilmelidir.
  • Günlük yeteri kadar su tüketimine özen gösterilmelidir.
  • Porsiyon ölçülerine dikkat edilmelidir.
  • Etlerin görünür yağlarından ve doymuş yağ içeren besinlerden uzak durulmalıdır.
  • Düzenli olarak egzersiz yapılmalıdır.
Kategori : Bizden Haberler